سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403   17:58:55
آخرين ويرايش سایتآخرين ويرايش سایت
سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 17:58:17
امكانات صفحهبيشتر
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :

استانداردسازی جایگاه های CNG استان اردبیل با جدیت دنبال می شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد اردبیل، مدیرکل استاندارد استان  اردبیل در ادامه اجراي طرح ساماندهی جايگاه هاي CNG استان، با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد 70 جایگاه در استان فعال می باشد خاطر نشان کرد: سازمان ملی استاندارد ایران مطابق ماده 13 اصل 127 قانون اساسی وظیفه نظارت بر اجرای استاندارد در جایگاه های CNG را بر عهده دارد و از سال92 با اعلام اجباری بودن استاندارد جایگاه‌های CNG اقدام به استانداردسازی این جایگاه‌ها نموده است.
هاشم علایی همچنین خاطر نشان کرد: از جمله وظايف و مسئوليت های سازمان ملی استاندارد ایران در امر استانداردسازی جایگاه های CNGتدوین استانداردهای ملی، تائید صلاحیت شرکت های بازرسی، بازرسی و آزمون تجهیزات و ایجاد شرایط لازم برای حصول ایمنی در جایگاه های عرضه سوخت می باشد.
وی گفت از 70 جایگاه CNG موجود در استان تعداد 68 جایگاه فعال و 2 جایگاه غیر فعال می باشد. علایی خاطر نشان کرد 41 جایگاه فعال CNG دارای تائیدیه بازرسی می باشند و 24 جایگاه نیز در حال بازرسی و طی مراحل دریافت تائیدیه بازرسی می باشند.
مهندس علایی افزود از 68 جایگاه فعال CNG 37 جایگاه مالکیت خصوصی داشته و 31 جایگاه تحت مالکیت شهرداری و تاکسیرانی می باشد. 
مدیر کل استاندارد یادآور شد: در صورت عدم همکاری جایگاه دار برای دریافت تائیدیه ، جزو جایگاه های
پر خطر محسوب شده و تا زمان دریافت این تائیدیه  جهت قطع گاز به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اردبیل و شرکت گاز معرفی می شود که در همین راستا برای 3 جایگاه
CNG در استان قطع انشعاب گاز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف از صدور تائیدیه بازرسی جایگاه‌های عرضه سوخت CNG بالا بردن میزان ایمنی در جایگاه‌ها و وجود قطعات و تجهیزات ایمن و مطابق با الزامات استاندارد تضمین کننده ایمنی می باشد، افزود: در راستای استاندارد سازی جایگاه های CNGبا دستگاه های اجرایی نظیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، شرکت گاز، شهرداری ها همکاری می کنیم.

دبیر شورای استانداردسازی استان برگزاری کمیته های استانی، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای شرکت های بازرسی و تایید صلاحیت شرکت های بازرسی بر اساس استانداردهای ملی مربوط را از جمله اقدامات این اداره کل در راستای تسریع استانداردسازی جایگاه های CNG استان برشمرد.
علایی افزود: کلیه جایگاه های CNG استان توسط شرکت های بازرسی تائید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد ایران مورد بازرسی اولیه قرار گرفته اند و سالانه به صورت ادواری نیز توسط همین شرکت ها مورد بازرسی قرار می گیرند و در همین راستا شرکت بازرسی همکار "ایمن کیفیت آتیه روشن" مستقر در اردبیل و شرکت بهینه سازان مستقر در تبریز در سطح استان این بازرسی ها را انجام می دهند.
وی گفت: در صورت وجود موارد بحرانی و پرخطر در جایگاه های CNG اداره کل استاندارد با اعلام شرکت بازرسی از طریق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و شرکت گاز اقدام به قطع انشعاب گاز جایگاه تا زمان استانداردسازی می نماید. 
وی یادآور شد از جمله وظایف این شرکت های نظارت بر عملکرد صحیح تجهیزات نصب شده از قبیل عملکرد درایر، کمپرسور، سیستمهای کنترلی، سیستهای اطفاء حریق، مدار های قطع جریان و فرآیند (ESD) ، بررسی سیستم ارتینگ می باشد.
این مقام مسئول از مردم خواست در زمان سوختگیری موارد ایمنی را رعایت کرده و از خودروهایی که مخازن CNG آنها استانداردسازی و آزمون شده اند استفاده کنند.
مدیرکل استاندارد در پایان خواستار همکاری بیشتر جایگاه داران با بازرسان شرکت های بازرسی فنی شد.
                                                                                       روابط عمومی اداره کل استاندارد استان اردبیل

.