جمعه 10 فروردین 1403   01:11:40
آخرين ويرايش سایتآخرين ويرايش سایت
پنجشنبه 9 فروردین 1403 19:53:41
امكانات صفحهبيشتر
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 

مدیرکل استاندارد استان اردبیل:

نظارت بر کالاهای مشمول برچسب انرژی

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان اردبیل، هاشم علایی مدیر کل استاندارد استان اردبیل درجلسه کمیته فنی از کنترل برچسب انرژی محصولات خانگی برقی در فروشگاه‌های استان خبر داد و گفت: با نصب برچسب انرژی روی محصولات خانگی، مصرف‌کنندگان از میزان بازدهی انرژی مطلع می‌شوند.
وی گفت: یکی از الزامات سازمان ملی استاندارد در زمینه تجهیزات انرژی‌بر خانگی از جمله یخچال، کولرآبی، اجاق گاز، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و سایر محصولات نصب برچسب انرژی روی این محصولات است.
علایی افزود: بخش‌های اول تا سوم برچسب مصرف انرژی که روی وسایل برقی نصب شده است در تمامی این وسایل مشترک و به ‌ترتیب نشان دهنده علامت تجاری شرکت سازنده، نام شرکت سازنده و مدل دستگاه است و بخش چهارم برچسب انرژی که از اهمیت خاصی نیز برخوردار است از ۷ فلش رنگی (از سبز پررنگ تا قرمز تیره) که روی هر یک از آنها یک حرف لاتین از A تا G‌ درج شده تشکیل شده است که هر حرف و هر فلش رنگی نشانگر درجه‌ای از مصرف انرژی دستگاه است. حرف A نشانگر کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارایی و حرف G نشانگر بیشترین مصرف انرژی و کمترین کارایی دستگاه است و بنابراین هرچه رتبه دستگاه بیشتر باشد کارایی آن نسبت به میزان انرژی که مصرف می‌کند، بیشتر است.
وی در ادامه یادآور شد: در راستای تحقق ماده 12 و 13 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و با توجه به قرار گرفتن شاخص «نظارت بر کنترل و نصب و اصالت رتبه های انرژی مندرج بر روی برچسب تجهیزات انرژی بر» در برنامه عملیاتی این اداره کل، به منظور کنترل بازار به طور مستمر از مراکز عرضه و فروش توسط کارشناسان این اداره کل و بازرسان شرکت بازرسی همکار نظارت صورت گرفته که از ابتدای سالجاری 77 فروشگاه مورد بازرسی قرار گرفته و برچسب انرژی 192 فرآورده بررسی شده است.
مهندس علایی گفت: در جریان این بازرسی ها، تعداد 145مورد مطابقت برچسب انرژی، 16 مورد لوازم خانگی با عدم اظهار رتبه (جعل رتبه انرژی) ،7 مورد مغایر با رتبه انرژی و24 وسیله خانگی نیز فاقد برچسب انرژی شناسایی شده است.
به گفته این مقام مسئول پس از انجام بازرسی‌ها ضمن اطلاع به استان مربوطه، در خصوص جمع آوری محصولات، از فروشندگان نیز تعهد عودت گرفته می‌شود.
مدیر کل استاندارد در پایان به مصرف کنندگان لوازم خانگی برقی توصیه کرد: در هنگام خرید حتماً به برچسب انرژی و رده آن توجه ویژه کنند، زیرا کالاهایی با رتبه‌های انرژی پایین، موجب افزایش هزینه های برق مصرفی در سبد خانوار می شود و بر این اساس ضروری است که مصرف‌کنندگان با استفاده از لوازم برقی با رتبه A و B، در هزینه‌های برق مصرفی صرفه‌جویی کنند.
وی همچنین به مردم توصیه کرد در هنگام خرید محصولات خانگی برقی با ارسال کد ۱۰ رقمی درج شده زیر علامت استاندارد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ به صورت رایگان از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند.

                                                                                      روابط عمومی اداره کل استاندارد استان اردبیل
 

1395/8/8 شنبه
کلیه حقوق این پورتال متعلق به سازمان ملی استاندارد می باشد
.